Rautasatama

Furry-aiheinen liveroolipeli Riimukehä IX: Rautasatama

---------
YLEISOHJE 
---------

Peliaika: la 11.6.2011 klo 16.00 - noin klo 20
Pelipaikka: Hollolan Sairakkala, Vanhan Piparin ympäristö
Pelinjohtaja: Petri Mäntylä, 050-355 1840
Pelaajia: hieman yli kymmenen
Pelimaksu: 4 euroa (Rajakatseen kausimaksun 2011 maksaneille ilmainen)


Hahmot ja pelin taustamateriaali

Hahmot sekä pelin taustamateriaali lähetetään pelaajille sähköpostitse peliä edeltävän viikon alussa. Taustatietoa 
pelistä ja pelimaailmasta löytyy myös kampanjan kotisivuilta osoitteesta www.finfur.org/riimukeha/
Pelistä ja pelihahmoista voi keskustella pelinjohdon kanssa aiemminkin. Mm. hahmolajitoiveet varmistetaan jo ennakolta,
jotta pelaaja voi varautua peliin ennen hahmojen lähetystä.


Miten pääsee pelipaikalle?

Pyydämme pelaajien keskenään sopivan mahdollisimman paljon kimppakyytejä  pelipaikalle. Hyvä kanava autokyydin 
hakemiseen tai tarjoamiseen on  sivustoltamme löytyvä Areena (http://www.rajakatsefantasia.fi/chat/upb/). 
Mikäli et  ole aiemmin ajellut Vanhalle Piparille, sinun kannattaa käydä vilkaisemassa  ajo-ohjetta kotisivultamme, 
joka löytyy osoitteesta: http://www.rajakatsefantasia.fi/larp/pelialue/ohje.htm 


Toiminta pelipaikalla

Pelipaikalle saavuttaessa toimitaan seuraavalla tavalla: Kun saavut maatilan pihaan, aja maatilan ohitse johtavaa 
tietä pitkin eli mäki ylös. Opasteen osoittamasta kohdasta käänny vasemmalle eli pellolle. Pellolla olevalle 
parkkipaikalle voit pysäköidä autosi. Tämän jälkeen seuraa metsään kulkevaa polkua ja sitä pitkin kulkemalla löytyy 
lautarakennus (pelinjohtopiste), jonka sivuseinälle ja -hyllyille voit jättää pelin ajaksi tarvikkeesi ja 
varusteesi. Koita kuitenkin välttää varusteiden ja kassien sekaantumista muiden varusteiden kanssa, eli pidä 
kassisi kiinni ja siistissä nipussa äläkä kanna niitä rakennuksen sisälle. Pelinjohtopisteellä myös tarkistetaan ja 
kerätään pelimaksut. Tämän rakennuksen luona voi siis toimittaa vaatteiden vaihdon ja rooliasusteisiin 
pukeutumisen, sekä pelimaksun suorittamisen. Samassa yhteydessä saat pelihahmollesi kuuluvat erikoistarvikkeet ja 
pelirahat pelinjärjestäjiltä, mikäli sellaisia on pelinjärjestäjien taholta saatavissa. Tässä vaiheessa suoritetaan 
myös hahmojen maskeeraukset. Pelinjohdolta löytyy valikoima erilaisia naamareita ja maskeeraustarvikkeita, joita 
voi tarvittaessa hyödyntää. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa ottaa matkaan myös omia maskeeraustarvikkeita, jos 
tällaisia sinulta löytyy.


Tupakoitsijoille

Mahdollisen metsäpalovaaran ja siisteyden vuoksi tupakointi metsässä ja parkkipaikalla on pannassa. Tavernan luona 
sijaitsevassa grillikatoksessa on oikea paikka poltetuille savukkeille, samoin kuin tavernan pöydillä olevissa 
tuhkiksissa. Myös pelinjohtopisteeltä löytyy paikka tumpeille. Lisäksi todettakoon, että piiputtelu ja pikkusikarit
ovat suositeltavampi vaihtoehto tavalliselle tehdasnortille fantasiapeleissämme.


Tavernan tarjoilut

Pelipaikan tavernasta saa ruokaa (esimerkiksi leipää särpimineen, hedelmiä ym.) ja juomaa pelimaksuun
sisältyen.  Erityisruokavalioisten kannattaa kuitenkin varata omiakin ruokia mukaan. Jos pelissä on vahvempia
juomia, näistä maksetaan erikseen.


Pelin taistelusäännöistä:

Tärkeintä on eläytyminen ja pelin eteneminen sujuvasti mahdollisista hahmojen välisistä välienselvittelyistä 
huolimatta. Pelissä käytetään lyömäaseina lateksi-ja bofferiaseita (näitä löytyy pelinjohtopisteeltä). 

Lyömätaistelut käydään seuraavalla tavalla: 

-Lateksiaseilla mallinnetaan kehittyneempiä aseita ja boffereilla vanhakantaisempia lyömäaseita. Molemmilla on 
silti sama teho tai vaikutus. 
-Ei saa lyödä päähän. 
-Takaapäin kurkun auki viiltäminen tappaa melkein välittömästi (katso alla). 
-Ensimmäiseen keskivartaloon tulleeseen miekaniskuun ei tarvitse kuolla, mutta toiseen jo tarvitsee. Raajat menevät 
toimintakyvyttömäksi yhdestä raajaan osuneesta iskusta. Kuolema ei kuitenkaan tapahdu välittömästi, vaan hyvin 
pikainen ensiapu voi vielä pelastaa kohteen.
-Kolkata voi sopivalla pehmoaseella. Kypärä tai törkeän iso hattu estää kolkkaamisen. 
-Joillakin harvoilla pelaajilla voi erikseen hahmoselostuksessa lukea poikkeuksia hahmon kestoon puukotuksia yms. 
koskien. 
Kolkkaukset takaapäin, esim. aseen perällä päähän, ovat mahdollisia, kuten myös kaulan viiltämiset. Ensimmäisessä 
tapauksessa kohde menettää tajuntansa muutaman minuutin ajaksi, jälkimmäisessä tapauksessa kohde kuolee puolen 
minuutin kuluessa, mikäli ei tuon ajan kuluessa saa välittömästi ensiapua joltakin toiselta hahmolta.

Taistelu ampuma-aseilla:

-Sallittuja aseita ovat piilukkoisia aseita muistuttavat nallipyssyt (pelinjohtaja tuo muutamia paikan päälle 
peliin). Starttipistooleita tai tavallisia nallipyssyjä ei käytetä. 
-Ase toimii kunnolla vain, jos paukahdus todella kuuluu. Jos ase sanoo klik, niin myös pelillisesti ase on jäänyt 
laukeamatta.
-Pyrkikää lataamaan aseet piilossa ja roskia EI heitetä muualle kuin ennalta sovittuihin paikkoihin (roskikset, 
grillauslaavu) 
-pistooleilla metrin päästä ampuminen osuu aina. (Kivääreillä tämä matka on 10 metriä.) 
-Kauemmas ammuttaessa osuman ottavalla osapuolella on henk.koht. osumanottolista.
-Yli kymmenen metrin päähän tapahtuva pistoolilla ampuminen ei joko osu, tai ei ainakaan aiheuta vammoja ampumisen 
kohteelle. Kivääreillä sen sijaan kyseinen tehokas ampumismatka on nelinkertainen (40 m.)


Huomioitavia asioita:

-Ilmoittautuessaan peliin pelaaja sitoutuu olemaan vastuussa itsestään ja tekemisistään, sekä korvaamaan vahingon 
sattuessa aiheuttamansa aineellisen tai aineettoman vahingon. 
-Metelin ylläpitoa ei ole suotavaa jatkaa pelinjohtopisteellä tai parkkipaikalla pelin aikana tai sen päättymisen 
jälkeen, vaan taverna on oikea paikka after-gamelle ja muulle elämöimiselle. 
-Pelinjohtopiste on pelinjohtopiste ja pelinjohdon työmaa. Älä kanna varusteitasi tai laukkujasi sisälle äläkä 
omine lupinesi mene penkomaan siellä olevia varusteita. Jos tarvitset jotakin, pyydä ensin. 
-Vaaratilanteita ei saa aiheuttaa vahvaan eläytymiseenkään vedoten. Ylipäätään todellisia vaaratilanteita on
koetettava välttää. Lisäksi toisiin pelaajiin ei saa fyysisesti kajota ilman kyseisen pelaajan lupaa,
kuin taisteluissa käytettävien  pehmoaseiden välityksellä (lateksit ja bofferit). Tällöinkään ei sovi hutkia
miten sattuu, vaan lyöntien on oltava oikeasti täysin harmittomia ja vaarattomia.
-Ylläolevasta poiketen peli saattaa sisältää muutamia voimakkaita ja mahdollisesti ahdistavia kohtauksia, ja osaa
hahmoista saatetaan kohdella pelin sisäisesti huonosti ja tylysti. Jos et ole tähän valmis, ilmoita asiasta
pelinjohdolle. Oikeasti vaarallisia tilanteita ei kuitenkaan ole.
-Sää on mikä on, ja siihen kannattaa oman mukavuuden ja viihtymisen kannalta varautua. Mm. naamarin tai 
maskeerauksen valinnassa kannattaa huomioida, että pelipäivänä voi olla hyvinkin lämmintä.
-Pelissä olevista kahleista, köysistä yms. vangitsemisvälineistä ei ole pelihahmon mahdollista karata ilman apua,
vaikka pelaajalta tämä muuten onnistuisikin.
-Kaikki pelihahmot periaatteessa ymmärtävät toistensa puhetta, vaikka myös laji- ja kulttuurikohtaisia kieliä 
(joita muut eivät ymmärrä) on olemassa.
-Ilman erillistä pelinjohtajan antamaa lupaa ei saa tehdä minkäänlaista avotulta.